اهل البيت
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

اهل البيت

اسلامي احاديث خطب ادعية
 
الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

 

 الزهد ASCETICISM

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin
Admin


المساهمات : 672
تاريخ التسجيل : 21/04/2016

الزهد ASCETICISM Empty
مُساهمةموضوع: الزهد ASCETICISM   الزهد ASCETICISM Emptyالأربعاء أبريل 27, 2016 6:51 pm

بسم الله الرحمن الرحيم

.رسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله : ما تَعَبَّدُوا للَّهِ‏ِ بشَي‏ءٍ مِثلِ الزُّهدِ في الدنيا .۱

۲۷۳۷.The Prophet (SAWA) said, 'People cannot worship Allah with anything better than asceticism from worldly pleasures.' ۲

۲۷۳۸.الإمامُ عليٌّ عليه السلام : الزُّهدُ شِيمَةُ المُتَّقِينَ وسَجِيَّةُ الأوّابِينَ .۳

۲۷۳۸.Imam Ali (AS) said, 'Asceticism is the distinguishing characteristic of Godwary people and the natural disposition of those who turn to Allah.' ۴

۲۷۳۹.الإمامُ عليٌّ عليه السلام : إنَّ مِن أعوَنِ الأخلاقِ على الدِّينِ الزُّهدَ في الدنيا .۵

۲۷۳۹.Imam Ali (AS) said, 'Verily among the qualities that greatly develop one's faith is abstention from worldly pleasures.' ۶

۲۷۴۰.الإمامُ الباقرُ عليه السلام : كانَ فيما ناجَى اللَّهُ به موسى‏ عليه السلام : ... ما تَزَيَّنَ لي المُتَزَيِّنُونَ بمِثلِ الزُّهدِ في الدنيا عَمّا بِهِمُ الغِنى‏ عنه .۷

۲۷۴۰.Imam al-Baqir (AS) said, 'In one of His conversations with Prophet Moses (AS), Allah told him the following, '...those who seek to adorn themselves [for Me] have no better apparel than abstention from the worldly pleasures that they find indispensable.' ۸

۲۷۴۱.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : جُعِلَ الخَيرُ كُلُّهُ في بَيتٍ ، وجُعِلَ مِفتاحُهُ الزُّهدَ في الدنيا .۹

۲۷۴۱.Imam al-Sadiq (AS) said, 'All goodness has been placed in one house, and its key is asceticism and restraint from worldly pleasures.' ۱۰

لِكَيْلا تَأْسَوا عَلَى‏ ما فاتَكُمْ وَلا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ واللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ) .۱

"so that you may not grieve for what escapes you, nor exult for what comes your way, and Allah does not like any swaggering braggart." ۲

۲۷۴۲.رسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله : الزُّهدُ في الدنيا قَصرُ الأمَلِ، وشُكرُ كُلِّ نِعمَةٍ ، والوَرَعُ عن كُلِّ ما حَرَّمَ اللَّهُ .۳

۲۷۴۲.The Prophet (SAWA) said, 'Asceticism from worldly pleasures means to cut short one's hopes of this world, to be grateful for every single bounty, to have piety and to keep away from all that which Allah has prohibited.' ۴

۲۷۴۳.رسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله : الزُّهدُ لَيسَ بتَحريمِ الحَلالِ ، ولكنْ أن يكونَ بما في يَدَيِ اللَّهِ أوثَقَ مِنهُ بما في يَدَيهِ .۵

۲۷۴۳.The Prophet (SAWA) said, 'Asceticism is not to prohibit oneself that which is allowed. Rather it is to find that which is with Allah more secure than that which is in one's own possession.' ۶

۲۷۴۴.الإمامُ عليٌّ عليه السلام : الزُّهدُ كَلِمَةٌ بينَ كَلِمَتَينِ ، قالَ اللَّهُ تعالى‏ : (لِكَيْلا تَأْسَوا عَلَى‏ ما فاتَكُمْ وَلا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ واللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ ) فَمَن لَم يَأسَ على الماضِي ، ولَم يَفرَحْ بالآتي فقد أخَذَ الزُّهدَ بِطَرَفَيهِ .۷

۲۷۴۴.Imam Ali (AS) said, 'Asceticism is summed up between two phrases in the Qur'an, where Allah, most High, says, "So that you may not grieve for what has escaped you, nor be exultant at what He has given you." Therefore, one who neither grieves about past losses nor is overjoyed about the possessions he is granted has perfected his asceticism from both sides.' ۸

۲۷۴۵.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : الزُّهدُ مِفتاحُ بابِ الآخِرَةِ ، والبَراءةِ مِنَ النارِ ، وهُو تَركُكَ كُلَّ شي‏ءٍ يَشغَلُكَ عنِ اللَّهِ ، مِن غَيرِ تَأسُّفٍ على فَوتِها ، ولا إعجابٍ في تَركِها ، ولا انتِظارِ فَرَجٍ مِنها ، ولا طَلَبِ مَحمَدَةٍ علَيها ، ولا عِوَضٍ مِنها ، بل تَرى‏ فَوتَها راحَةً وكَونَها آفَةً ، وتكونُ أبداً هارِباً مِنَ الآفَةِ ، مُعتَصِماً بِالرّاحَةِ .۹

۲۷۴۵.Imam al-Sadiq (AS) said, 'Asceticism is the key to the door of the Hereafter and immunity from the Fire, and it is to abandon all those things that preoccupy you from Allah, neither experiencing regret upon their loss, nor self-admiration for having abandoned them, nor awaiting deliverance from them, nor seeking praise on account of them, and nor anything else in exchange for them. Rather you see their loss as a source of comfort and their presence as a source of misfortune, such that you consistently run away from misfortune and seek refuge in comfort.' ۱۰

۲۷۴۶.الإمامُ عليٌّ عليه السلام : الزاهدُ في الدنيا مَن لَم يَغلِبِ الحَرامُ صَبرَهُ ، ولَم يَشغَلِ الحَلالُ شُكرَهُ .۱

۲۷۴۶.Imam Ali (AS) said, 'The one who practices asceticism from worldly pleasures is such that he neither allows the prohibited things to overcome his perseverance [in the way of Allah], nor the permissible things to distract him from gratefulness to Allah.' ۲

۲۷۴۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام : إنّ الزاهِدينَ في الدنيا تَبكِي قلُوبُهُم وإن ضَحِكُوا ، ويَشتَدُّ حُزنُهُم وإن فَرِحُوا ، ويَكثُرُ مَقتُهُم أنفُسَهُم ، وإنِ اغتَبَطُوا بما رُزِقُوا .۳

۲۷۴۷.Imam Ali (AS) said, 'Those who restrain themselves from worldly pleasures are such that their hearts are weeping though outwardly they may laugh, they experience great sorrow though they display joy, and they are filled with self-contempt though they rejoice at all that they have been bestowed.' ۴

۲۷۴۸.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام لمّا سُئلَ عن الزاهِدِ في الدنيا - : الذي يَترُكُ حَلالَها مخافَةَ حِسابِهِ ، ويَترُكُ حَرامَها مَخافَةَ عَذابِهِ .۵

۲۷۴۸. Imam al-Sadiq (AS), when asked to define the ascetic, said, 'The ascetic is the one who renounces the permissible things in this world for fear of having to account for them, and renounces the forbidden things of this world for fear of punishment for them.' ۶

۲۷۴۹.الإمامُ الرِّضا عليه السلام - لَمّا سُئلَ عن صِفَةِ الزاهِدِ - : مُتَبَلِّغٌ بِدُونِ قُوتِهِ ، مُستَعِدٌّ لِيَومِ مَوتِهِ ، مُتَبَرِّمٌ بحَياتِهِ .۷

۲۷۴۹. Imam al-Rida (AS), when asked about the qualities of the ascetic, replied, 'He manages to still his hunger without pursuit of food, he is well-prepared for his death, and weary of his life in this world.' ۸

۲۷۵۰.الإمامُ عليٌّ عليه السلام : أحَقُّ الناسِ بالزَّهادَةِ مَن عَرَفَ نَقصَ الدنيا .۱

۲۷۵۰.Imam Ali (AS) said, 'The person best able to practice abstemiousness is he who understands the inferiority of this worldly life.' ۲

۲۷۵۱.الإمامُ عليٌّ عليه السلام : كيفَ يَزهَدُ في الدنيا مَن لا يَعرِفُ قَدرَ الآخِرَةِ ؟ ! ۳

۲۷۵۱.Imam Ali (AS) said, 'How can one renounce the pleasures of this world when he has not yet fathomed the worth of the Hereafter?!' ۴

۲۷۵۲.الإمامُ الباقرُ عليه السلام : أكثِرْ ذِكرَ المَوتِ ، فإنّهُ لَم‏يُكثِرْ إنسانٌ ذِكرَ المَوتِ إلّا زَهِدَ في الدنيا .۵

۲۷۵۲.Imam al-Baqir (AS) said, 'Remember death frequently, for no sooner does man increase his remembrance of death than he begins to renounce this world's life.' ۶

۲۷۵۳.الإمامُ الكاظمُ عليه السلام عند قبرٍ حَضَرَهُ - : إنَّ شيئاً هذا آخِرُهُ لَحَقِيقٌ أن يُزهَدَ في أوَّلِهِ ، وإنَّ شيئاً هذا أوَّلُهُ لَحَقِيقٌ أن يُخافَ آخِرُهُ .۷

۲۷۵۳. Imam al-Kazim (AS) once said while standing at a graveside, 'Indeed something that ends with this [i.e. death] is worthy of its beginning being spent in abstemiousness. And indeed something that begins with this is worthy of its end being feared with apprehension.' ۸

۲۷۵۴.الإمامُ العسكريُّ عليه السلام : لَو عَقَلَ أهلُ الدنيا خَرِبَتْ .۹

۲۷۵۴.Imam al-Askari (AS) said, 'If the inhabitants of this world used their intellect, the world would self-destruct [for it would cease to be of any importance].' ۱۰

(اُنظر) الموت : باب ۱۶۷۱ .

(See also: DEATH: section ۱۶۷۱)

۲۷۵۵.رسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله : الزُّهدُ في الدنيا يُرِيحُ القَلبَ والبَدَنَ ، والرَّغبَةُ فيها تُتعِبُ القَلبَ والبَدَنَ .۱

۲۷۵۵.The Prophet (SAWA) said, 'Abstaining from the vain pleasures of this world puts the heart and the body at rest, whereas longing for them exhausts the heart and the body.' ۲

۲۷۵۶.الإمامُ عليٌّ عليه السلام : مَن زَهِدَ في الدنيا ، ولم يَجزَعْ مِن ذُلِّها ، ولَم يُنافِسْ في عِزِّها ، هَداهُ اللَّهُ بغَيرِ هِدايَةٍ مِن مَخلوقٍ ، وعَلَّمَهُ بغَيرِ تَعلِيمٍ ، وأثبَتَ الحِكمَةَ في صَدرِهِ وأجراها على‏ لِسانِهِ .۳

۲۷۵۶.Imam Ali (AS) said, 'He who renounces this worldly life, neither concerning himself with its baseness nor vying for its glory, Allah rewards him with a gift that is unobtainable through any of His creatures, grants him knowledge without the need for learning, secures wisdom in his heart and makes it flow upon his tongue.' ۴

۲۷۵۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام : اِزهَدْ في الدنيا تَنزِلْ علَيكَ الرَّحمَةُ .۵

۲۷۵۷.Imam Ali (AS) said, 'Abstain from the vain pleasures of this world and divine mercy will descend upon you.' ۶

۲۷۵۸.الإمامُ عليٌّ عليه السلام : الزهدُ في الدنيا الراحَةُ العُظمى‏ .۷

۲۷۵۸.Imam Ali (AS) said, 'Abstaining from the vain pleasures of this world is the greatest source of comfort.' ۸

۲۷۵۹.الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام : مَن زَهِدَ في الدنيا هانَتْ علَيهِ مَصائبُها ولم يَكرَهْها .۹

۲۷۵۹. Imam Zayn al-Abidin (AS) said, 'He who renounces the world's vain pleasures finds its afflictions trivial and is not bothered by them as a result.' ۱۰

۲۷۶۰.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : حَرامٌ على‏ قُلوبِكُم أن تَعرِفَ حَلاوَةَ الإيمانِ حتّى‏ تَزهَدَ في الدنيا .۱۱

۲۷۶۰.Imam al-Sadiq (AS) said, 'It is forbidden for your hearts that they should taste the sweetness of faith until and unless they abstain from the pleasures of this world.' ۱۲

۲۷۶۱.رسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله : أزهَدُ الناسِ مَنِ اجتَنَبَ الحَرامَ .۱

۲۷۶۱.The Prophet (SAWA) said, 'The most abstemious of people is he who renounces the prohibited things.' ۲

۲۷۶۲.الإمامُ عليٌّ عليه السلام : لا تَكُنْ مِمَّن يُرِيدُ الآخِرَةَ بِعَمَلِ الدنيا ... يقولُ في الدنيا قَولَ الزاهِدينَ ، ويَعمَلُ فيها عَمَلَ الراغِبِينَ .۳

۲۷۶۲.Imam Ali (AS) said, 'Do not be of those who try to secure the Hereafter by means of the worldly life...they disparage this world using ascetic terms, yet act like those who covet it.' ۴

۲۷۶۳.الإمامُ عليٌّ عليه السلام : أفضَلُ الزُّهدِ إخفاءُ الزُّهدِ .۵

۲۷۶۳.Imam Ali (AS) said, 'The best level of asceticism is to conceal one's asceticism.' ۶

۲۷۶۴.الإمامُ عليٌّ عليه السلام : إذا هَرَبَ الزاهدُ مِنَ الناسِ فاطْلُبْهُ ، إذا طَلَبَ الزاهدُ الناسَ فاهْرُبْ مِنهُ .۷

۲۷۶۴.Imam Ali (AS) said, 'When an abstemious person flees from people, seek after him, and when he seeks after people, flee from him.' ۸

۲۷۶۵.الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام : يقولُ اللَّهُ : يا ابنَ آدَمَ ، اِرْضَ بما آتَيتُكَ تَكُن مِن أزهَدِ الناسِ .۹

۲۷۶۵. Imam Zayn al-Abidin (AS) said, 'Allah says, 'O son of Adam, be satisfied with what I have given you and you will be among the most abstemious of people.' ۱۰

۲۷۶۶.الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : إنّ أصبَرَكُم على البَلاءِ لَأزهَدُكُم في الدنيا .۱۱

۲۷۶۶.Imam al-Kazim (AS) said, 'Verily he who is most persevering in the face of adversity is the most abstemious from among you.'


http://www.hadith.net/en/post/33645/the-scale-of-wisdom-a-compendium-of-shia-hadith/p866/
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://duahadith.forumarabia.com
 
الزهد ASCETICISM
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» 556- Züht الزهد

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
اهل البيت :: الفئة الأولى :: islam in inglish :: كتابة :: hadith-
انتقل الى: