Dr Yusuf al-Qaradhawi berkata “Termasuk memakan harta orang lain dengan cara yang batil ialah menerima rasuah/suap. Iaitu wang yang diberikan kepada penguasa atau pegawai, supaya penguasa atau pegawai tersebut menjatuhkan hukuman yang menguntungkannya, atau hukum yang merugikan lawannya menurut kemahuannya, atau supaya didahulukan urusannya atau ditunda kerana ada suatu kepentingan dan sebagainya.” (Lihat al-Halal wa al-Haram fi al-Islam, hlm. 626)
Dalam sebuah hadis, Abdullah ibn ‘Amr R.Anhuma meriwayatkan:
لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم الرَّاشِيَ وَالْمُرْتَشِيَ
Maksudnya: “Rasulullah SAW melaknat pemberi rasuah dan penerima rasuah”
Riwayat Abu Daud (3580), al-Tirmizi (1337) dan Ibn Majah (2313)
Di sini jelas bagi kita bahawa pemberi dan penerima rasuah adalah dilaknat oleh Allah SWT dan Rasulullah SAW. Namun, bagaimana pula orang yang menjadi orang tengah bagi aktiviti tersebut?
Bagi menjawab persoalan di atas, sebenarnya terdapat nas yang jelas daripada Rasulullah SAW melarang perkara tersebut.
Dalam sebuah hadis menyebut daripada Thauban RA:
لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الرَّاشِيَ وَالْمُرْتَشِيَ وَالرَّائِشَ يَعْنِي الَّذِي يَمْشِي بَيْنَهُمَا
Maksudnya: “Rasulullah SAW melaknat pemberi rasuah, penerima rasuah dan perantara yang bersifat penghubung antara kedua-duanya”
Riwayat Ahmad (22399), al-Tabarani dalam al-Mu’jam al-Kabir (1415), al-Baihaqi dalam Syu’ab al-Iman (5503) dan al-Hakim dalam al-Mustadrak (7068)
Kaedah fiqh juga menyatakan:
الإِعَانَةُ عَلَى المَعْصِيَةِ مَعْصِيَةٌ
Maksudnya: Menolong perbuatan maksiat juga adalah maksiat.