اهل البيت

اسلامي احاديث خطب ادعية
 
الرئيسيةاليوميةس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول

شاطر | 
 

  الاخلاق 578764

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin
avatar

المساهمات : 633
تاريخ التسجيل : 21/04/2016

مُساهمةموضوع: الاخلاق 578764   الأربعاء فبراير 14, 2018 8:36 am

عَن رَسُولِ اللهِ صَلَّیَ اللهُ عَلَيهِ وَآلِهِ: مالي لا أرَى عَلَيكُم حَلاوَةَ العِبادَةِ ؟! قالُوا: ومَا حَلاوَةُ العِبادَةِ ؟ قالَ: التَّواضُعُ.
1– The Prophet (SAWA) said, ‘Why do I not see in you the sweetness of worship?!’ They asked, ‘What is the sweetness of worship?’ He said, ‘Humbleness.’ [Tanbih al- Khawatir, v. 1, p. 201]


2ـ رَسُولُ اللهِ‏ِ صَلَّیَ اللهُ عَلَيهِ وَآلِهِ: إنّ أفضَلَ النّاسِ عَبداً مَن تَواضَعَ عَن رِفعَةٍ.
2– The Prophet (SAWA) said, ‘The best of people is a worshipper who humbles himself the more his rank increases.’ [Bihar al-Anwar, v. 77, p. 179, no. 10]


3ـ رَسُولُ اللهِ‏ِ صَلَّیَ اللهُ عَلَيهِ وَآلِهِ: طُوبى لِمَن تَواضَعَ لِلهِ في غَيرِ مَنقَصَةٍ، وأذَلَّ نَفسَهُ في غَيرِ مَسكَنَةٍ.
3– The Prophet (SAWA) said, ‘Blessed be he who humbles himself before Allah for no deficiency, and who degrades himself without poverty.’ [Tanbih al-Khawatir, v. 2, p. 66]


4ـ الإمامُ عليٌّ عَلَيهِ السَّلامُ: لا حَسَبَ كالتَّواضُعِ.
4– Imam Ali (AS) said, ‘There is no sufficiency like humbleness.’ [Nahj al-Balagha, Saying 113]

5ـ الإمامُ عليٌّ عَلَيهِ السَّلامُ: زِينَةُ الشَّرِيفِ التَّواضُعُ .
5– Imam Ali (AS) said, ‘The adornment of the noble is humbleness.’ [Bihar al-Anwar, v. 75, p. 120, no. 11]

6ـ الإمامُ عليٌّ عَلَيهِ السَّلامُ: التَّواضُعُ زَكاةُ الشَّرَفِ .
6- Imam Ali (AS) said, ‘Humbleness spreads virtue.’ [Ghurar al-Hikam, no. 522]

7ـ الإمامُ عليٌّ عَلَيهِ السَّلامُ: عَلَيكَ بِالتَّواضُعِ؛ فإنّهُ مِن أعظَمِ العِبادَةِ .
7– Imam Ali (AS) said, ‘You must be humble, as it is one of the greatest [forms of] worship.’ [Bihar al-Anwar, v. 75, p. 119, no. 5]

8ـ الإمامُ عليٌّ عَلَيهِ السَّلامُ ـ في صِفَةِ المُتَّقينَ ـ: ومَلبَسُهُمُ الإقتِصادُ، ومَشيُهُمُ التَّواضُعُ .
8– Imam Ali (AS) said, ‘It suffices for a man…in his humbleness to know his own worth.’ [Bihar al-Anwar, v. 78, p. 80, no. 66]

9ـ الإمامُ عليٌّ عَلَيهِ السَّلامُ: التَّواضُعُ يَنشُرُ الفَضيلَةَ .
9– Imam Ali (AS) said, ‘He who goes to a wealthy person and humbles himself before him because of his wealth, a third of his faith goes.’ [Nahj al-Balagha, Saying 228]

10ـ الإمامُ عليٌّ عَلَيهِ السَّلامُ: ما أحسَنَ تَواضُعَ الأغنياءِ لِلفُقَراءِ طَلَباً لِما عِندَ اللهِ، وأحسَنُ مِنهُ تِيهُ الفُقَراءِ عَلَى الأغنِياءِ اتِّكالاً عَلَى اللهِ.
10– Imam Ali (AS) said, ‘How good is the humbleness of the wealthy before the poor in seeking what is with Allah, and better than this is the pride of the poor before the wealthy in relying solely on Allah.’ [Nahj al-Balagha, Saying 406]

11ـ الإمامُ الرِّضا عَلَيهِ السَّلامُ: التَّواضُعُ أن تُعطِيَ النّاسَ ما تُحِبُّ أن تُعطاهُ.
11– Imam al-Rida (AS) said, ‘Humbleness is to give to people what you yourself like to be given.’ [al-Kafi, v. 2, p. 123, no. 13 ]

12ـ الإمامُ العَسكَريُّ عَلَيهِ السَّلامُ: التَّواضُعُ نِعمَةٌ لا يُحسَدُ عَلَيهَا.
12– Imam al-`Aaskari (AS) said, ‘Humbleness is a blessing that cannot be envied.’ [Tuhaf al-‘Uqul, p. 489]
مِن عَلاماتِ التَّواضُعِ /Signs of Humbleness

13ـ الإمامُ الصّادقُ عَلَيهِ السَّلامُ: إنَّ مِن التَّواضُعِ أن يَجلِسَ الرّجُلُ دُونَ شَرَفِهِ.
13– Imam al-Sadiq (AS) said, ‘Humbleness is when a man sits in a place lower than his rank.’ [al-Kafi, v. 2, p. 123, no. 9]

14ـ الإمامُ الصّادقُ عَن آبائِهِ عَلَيهِمُ السَّلامُ: إنَّ مِنَ التَّواضُعِ أن يَرضَى الرّجُلُ بِالمَجلِسِ دُونَ المَجلِسِ، وأن يُسَلِّمَ علَى مَن يَلقَى، وأن يَترُكَ المِراءَ وإن كانَ مُحِقّاً، ولا يُحِبَّ أن يُحمَدَ علَى التَّقوَى .
14– Imam al-Sadiq (AS), from his fathers (AS) said, ‘Humbleness is for a man to be content to sit in any place and not a particular place, to greet those he meets, to leave disputation even if he is right, and to not like to be praised for piety.’ [Bihar al-Anwar, v. 75, p. 118, no. 3]
ثَمَرَةُ التَّواضُعِ/The Fruit of Humbleness

15ـ رَسُولُ اللهِ‏ِ صَلَّیَ اللهُ عَلَيهِ وَآلِهِ: إنّ التَّواضُعَ يَزيدُ صاحِبَهُ رِفعَةً، فتَواضَعُوا يَرفَعْكُمُ اللهُ.
15– The Prophet (SAWA) said, ‘Humbleness increases the rank of that person, so humble yourselves and Allah will raise you.’ [al-Kafi, v. 2, p. 121, no. 1]

16ـ رَسُولُ اللهِ‏ِ صَلَّیَ اللهُ عَلَيهِ وَآلِهِ: مَن تَواضَعَ للهِ رَفَعَهُ اللهُ، فَهُو في نَفسِهِ ضَعِيفٌ وفي أعيُنِ النّاسِ عَظيمٌ، ومَن تَكبَّرَ وَضَعَهُ اللهُ‏ُ، فَهُو في أعيُنِ النّاسِ صَغِيرٌ وفي نَفسِهِ كَبيرٌ؛ حَتّى لَهُو أهوَنُ عَلَيهِم مِن كَلبٍ أو خِنْزيرٍ .
16– The Prophet (SAWA) said, ‘He who humbles himself for Allah, Allah will raise him such that he is weak in himself but strong in the eyes of others. And he who is haughty, Allah will degrade him such that he will be small in the eyes of others and big in his own, until he will be more despicable to them than a pig or a dog.’ [Kanz al-`Ummal, no. 5737]

17ـ الإمامُ عليٌّ عَلَيهِ السَّلامُ: ثَمَرَةُ التَّواضُعِ المَحَبّةُ، ثَمَرَةُ الكِبرِ المَسَبَّةُ .
17– Imam Ali (AS) said, ‘The fruit of humbleness is love, and the fruit of pride is abuse.’ [Ghurar al-Hikam, no. 4613-4614]

18ـ الإمامُ عليٌّ عَلَيهِ السَّلامُ: التَّواضُعُ يَكسُوكَ المَهابَةَ .
18– Imam Ali (AS) said, ‘Humbleness clothes you in dignity.’ [Bihar al-Anwar, v. 77, p. 287, no. 1]

19ـ الإمامُ عليٌّ عَلَيهِ السَّلامُ: بِخَفضِ الجَناحِ تَنتَظِمُ الأمُورُ.
19– Imam Ali (AS) said, ‘With the lowering of one’s wing are affairs organised.’ [Ghurar al-Hikam, no. 4302]
20ـ الإمامُ عليٌّ عَلَيهِ السَّلامُ: التَّواضُعُ يَنشُرُ الفَضيلَةَ، التَّكبُّرُ يُظهِرُ الرَّذيلَةَ.
20– Imam Ali (AS) said, ‘Humbleness spreads virtue and haughtiness shows up vice.’ [Nahj al-Balagha, no. 522,523]

21ـ الإمامُ الكاظِمُ عَلَيهِ السَّلامُ: إنَّ الزَّرعَ يَنبُتُ في السَّهلِ ولا يَنبُتُ في الصَّفا؛ فَكَذلِكَ الحِكمَةُ تَعمُرُ في قَلبِ المُتَواضِعِ، ولا تَعمُرُ في قَلبِ المُتَكبِّرِ الجَبّارِ؛ لأنَّ اللهَ جَعلَ التَّواضُعَ آلَةَ العَقلِ، وجَعَلَ التَّكبُّرَ مِن آلَةِ الجَهلِ.
21– Imam al-Kazim (AS) said, ‘A plant grows on level ground and not on the hard terrain, and similarly wisdom flourishes in the heart of the humble, and does not flourish in the heart of the haughty and overbearing, because Allah made humbleness the instrument of the intellect and haughtiness the instrument of ignorance.’ [Bihar al-Anwar, v. 78, p. 312, no. 1]

22ـ الإمامُ الكاظمُ عَلَيهِ السَّلامُ: إنَّ اللهَ لَم يَرفَعِ المُتَواضِعينَ بقَدرِ تَواضُعِهِم، ولكِن رَفَعَهُم‏ بِقَدرِ عَظَمَتِهِ ومَجدِهِ.
22– Imam al-Kazim (AS) said, ‘Allah does not raise the humble in proportion to their humbleness, rather He raises them according to His own Greatness and Glory.’ [Tuhaf al-‘Uqul, p. 399]

ما يُستَعانُ بِهِ عَلَى التَّواضُعِ /What is used to Acquire Humbleness

23ـ الإمامُ عليٌّ عَلَيهِ السَّلامُ: لا يُستَعانُ ... علَى التَّواضُعِ إلّا بسَلامَةِ الصَّدرِ .
23– Imam Ali (AS) said, ‘Humbleness cannot be resorted to… unless the heart is healthy.’ [Bihar al-Anwar, v. 78, p. 7, no. 59]

24ـ الإمامُ عليٌّ عَلَيهِ السَّلامُ: التَّواضُعُ ثَمَرَةُ العِلمِ .
24– Imam Ali (AS) said, ‘Humbleness is the fruit of knowledge.’ [Ghurar al-Hikam, no. 301]
25ـ الإمامُ عليٌّ عَلَيهِ السَّلامُ: لا يَنبَغي لِمَن عَرَفَ عَظَمَةَ اللهِ أن يَتَعَظَّمَ؛ فَإنَّ رِفعَةَ الّذينَ يَعلَمُونَ ما عَظَمَتُهُ أن يَتَواضَعُوا لَهُ .
25– Imam Ali (AS) said, ‘It is not appropriate for one who knows the Greatness of Allah to consider himself as great, for verily the elevation of those who know His Greatness lies in humbling themselves before Him.’ [Nahj al-Balagha, Sermon 147]


لإمامُ عليٌّ عَلَيهِ السَّلامُ: الإِيثارُ أعلَى المَكارِمِ.
1 - Imam Ali (AS) said, ‘Self-sacrifice is the highest of virtues.’ [Ghurar al-Hikam, no. 986]

2 ـ الإمامُ عليٌّ عَلَيهِ السَّلامُ: الإِيثارُ شِيمَةُ الأَبرارِ.
2 - Imam Ali (AS) said, ‘Self-sacrifice is a characteristic of the righteous.’ [Ghurar al-Hikam, no. 606]

3 ـ الإمامُ عليٌّ عَلَيهِ السَّلامُ: الإِيثارُ أحسَنُ الإِحسانِ، وأعلَى مَراتِبِ الإِيمانِ.
3 - Imam Ali (AS) said, ‘Self-sacrifice is the best kindness and the highest rank of belief.’ [Ghurar al-Hikam, no. 1705]

4 ـ الإمامُ عليٌّ عَلَيهِ السَّلامُ: الإِيثارُ أفضَلُ عِبادَةٍ، وأجَلُّ سِيادَةٍ.
4 - Imam Ali (AS) said, ‘Self-sacrifice is the best form of worship and the greatest eminence.’ [Ghurar al-Hikam, no. 1148]

5 ـ الإمامُ عليٌّ عَلَيهِ السَّلامُ: أفضَلُ السَّخاءِ الإِيثارُ.
5 - Imam Ali (AS) said, ‘The best form of generosity is self-sacrifice.’ [Ghurar al-Hikam, no. 2888]

6 ـ الإمامُ عليٌّ عَلَيهِ السَّلامُ: عامِل سائرَ النّاسِ بِالإنصافِ، وعامِلِ المؤمِنينَ بالإيثارِ.
6 - Imam Ali (AS) said, ‘Treat ordinary people with fairness and treat the believers with self-sacrifice.’ [Ghurar al-Hikam, no. 6342]

7 ـ الإمامُ عليٌّ عَلَيهِ السَّلامُ: غايَةُ المَكارِمِ الإِيثارُ.
7 - Imam Ali (AS) also said, ‘The peak of virtues is self-sacrifice.’ [Ghurar al-Hikam, no. 6361]

8 ـ الإمامُ عليٌّ عَلَيهِ السَّلامُ: بِالإِيثارِ يُستَرَقُّ الأَحرارُ.
8 - Imam Ali (AS) also said, ‘Through self-sacrifice do free people become enslaved.’ [Ghurar al-Hikam, no. 4187]
فَضلُ المؤثِرِين/The Eminence of Altruistic People

9 ـ جاءَ رَجُلٌ إلَى النّبيِّ صَلَّیَ اللهُ عَلَيهِ وَآلِهِ، فَشَكا إلَيهِ الجُوعَ، فَبَعثَ رَسُولُ اللهِ صَلَّیَ اللهُ عَلَيهِ وَآلِهِ إلَى بُيوتِ أزواجِه فقُلنَ: ما عِندَنا إلّا الماءُ . فَقالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّیَ اللهُ عَلَيهِ وَآلِهِ: مَن لِهذا الرّجُلِ اللّيلةَ ؟ فَقالَ عَليُّ بنُ أبي طالبٍ عَلَيهِ السَّلامُ: أنا لَه يا رَسُولَ اللهِ! وأتَى فاطِمةَ عَلَيهَا السَّلامُ فَقالَ لها: ما عِندَكِ يا ابنةَ رَسُولِ الله!؟ فقالت: ما عندَنا إلّا قُوتُ الصَّبيّة، لكِنّا نُؤثِرُ ضَيفَنا، فَقالَ عَلَيهِ السَّلامُ: يا ابنةَ محمّدٍ! نَوِّمي الصِّبيَةَ وأطفئي المِصباحَ، فلَمّا أصبَحَ عليٌّ عَلَيهِ السَّلامُ غَدَاً علَى رَسُولِ اللهِ صَلَّیَ اللهُ عَلَيهِ وَآلِهِ فأخبَرهُ الخبَر، فَلَم يَبرَح حَتّى أنزَلَ اللهُ‏ُ: ويُؤثِرُون ....
9 - Abu Hurayra narrated, ‘A man came to the Prophet (SAWA) and complained to him of hunger, so the Prophet (SAWA) sent a messenger to the homes of his wives, but they said that they had nothing but water. The Prophet (SAWA) asked, ‘Who can host this man tonight?’ So Ali b. Abi Talib (AS) said, ‘I will host him, O Messenger of Allah.’ He came to Fatima (AS) and asked her, ‘What do you have, O daughter of the Prophet?’ She said, ‘We only have food for tonight, but we will give it to our guest.’ He (AS) said, ‘O Daughter of Muhammad. Take the children to bed and put off the lamp.’ The next morning, Ali (AS) came to the Prophet (SAWA) and told him the story. No sooner had he left than Allah, the Exalted, revealed the verse: “…but prefer [others] to themselves…”. [Nur al-Thaqalayn, v. 5, p. 285, no. 53]
10ـ تنبيه الخواطر: ما شَبِعَ رَسُولُ اللهِ صَلَّیَ اللهُ عَلَيهِ وَآلِهِ ثَلاثةَ أيّامٍ مُتَواليةٍ حَتّى فارَقَ الدُّنيا ولَو شاءَ لَشَبِعَ، ولكنَّهُ كانَ يُؤثِرُ علَى نَفسِهِ.
10 - Aisha narrated, ‘The Prophet (SAWA) had never spent three consecutive days having eaten to his fill until he left this world, although he could have, had he wanted to; but he used to place others before himself. [Tanbih al-Khawatir, v. 1, no. 172]

11 ـ مجمع البيان عن أبي الطفيل: اشتَرى عليٌّ عَلَيهِ السَّلامُ ثَوباً، فأعجَبَهُ فتَصدَّقَ بهِ، وقالَ: سَمِعتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّیَ اللهُ عَلَيهِ وَآلِهِ يقُولُ: مَن آثرَ علَى نَفسِهِ آثَرهُ اللهُ يَومَ القِيامةِ الجَنّةَ.
11 - Abu al-Tufayl narrated, ‘ Ali (AS) bought a gown, which he liked, so he gave it away in charity. He said, ‘I heard the Prophet (SAWA) saying, ‘When a man places others before himself, Allah, the Exalted, will place him [before others] in Paradise. [Nur al-Thaqalayn, v. 5, p. 285, no. 52]
12 ـ الإمامُ الصّادقُ عَلَيهِ السَّلامُ ـ في قَولِهِ تَعالَى: وَ يُطعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسكِينًا وَ يَتِيمًا وَ أَسِيرًا ـ: كانَ عِندَ فاطِمَةَ عَلَيهَا السَّلامُ شَعيرٌ، فَجَعَلوهُ عَصِيدَةً، فَلَمّا أنضَجُوها ووَضَعُوها بَينَ أيدِيهِم جاءَ مِسكِينٌ، فَقالَ المِسكينُ: رَحِمَكُمُ اللهُ‏ُ! أطعِمُونا مِمّا رَزَقَكُمُ اللهُ‏ُ، فَقامَ عَلِيٌّ عَلَيهِ السَّلامُ فَأَعطاهُ ثُلُثَها. فَما لَبِثَ أن جاءَ يَتيمٌ، فَقالَ اليَتيمُ: رَحِمَكُمُ اللهُ! أطعِمُونا مِمّا رَزَقَكُمُ اللهُ‏ُُُ، فَقامَ عَلِيٌّ عَلَيهِ السَّلامُ فَأَعطاهُ ثُلُثَهَا الثّانِيَ. فَما لَبِثَ أن جاءَ أسِيرٌ، فَقالَ الأَسيرُ: يَرحَمُكُمُ اللهُ! أطعِمُونا مِمّا رَزَقَكُمُ اللهُ‏ُُُ، فَقامَ عَلِيٌّ عَلَيهِ السَّلامُ فَأعطاهُ الثُّلُثَ الباقِيَ، وما ذاقُوها. فَأَنزَلَ اللهُ فِيهِم هذِهِ الآيَةَ إلَى قَولِهِ: وَ كَانَ سَعيُكُم مَّشكُورًا.
12 - Imam al-Sadiq (AS) said, ‘Fatima (AS) had some barley which she made into a sweet paste. When they had finished cooking it and placed it on the table, a poor man came and said, ‘May Allah have mercy upon you.’ So Ali (AS) stood up and gave him a third of it. Soon afterwards, an orphan came and said, ‘May Allah have mercy upon you.’ Ali (AS) stood up and gave him a third. Soon afterwards, a prisoner of war came and said, ‘May Allah have mercy upon you.’ So Ali (AS) gave him the last third, and they did not even taste it. So Allah, the Exalted, sent down the Qur’anic verses honouring them, and they apply to every believer who does the same for the sake of Allah, the Exalted. [Nur al-Thaqalayn, p. 470, no. 20]





فَضلُ السَّخاءِ /Generosity

1ـ رَسُولُ اللهِ‏ِ صَلَّیَ اللهُ عَلَيهِ وَآلِهِ: السَّخاءُ خُلُقُ اللهِ الأعظَمُ.
1– The Prophet (SAWA) said, 'Allah has made generosity the greatest moral virtue.’ [Kanz al-`Ummal, no. 15926]

2ـ رَسُولُ اللهِ‏ِ صَلَّیَ اللهُ عَلَيهِ وَآلِهِ: ما جَبَلَ اللهُ وَلِيّاً لَهُ إلّا عَلَى السَّخاءِ.
2– The Prophet (SAWA) said, 'Allah has created every single vicegerent of His with generosity as their natural disposition.’ [Kanz al-`Ummal, no. 16204]

3ـ الإمامُ عليٌّ عَلَيهِ الّسَلامُ: السَّخاءُ قُربَةٌ.
3– Imam Ali (AS) said, 'Generosity is a means of nearness [to Allah].’ [Bihar al-Anwar, v. 72, p. 193, no. 9]

4ـ الإمامُ عليٌّ عَلَيهِ الّسَلامُ: لا يُستَعانُ عَلَى اللُّبِّ إلّا بالسَّخاءِ.
4– Imam Ali (AS) said, 'The heart can only be made use of [to the best of its capacity] with generosity.’ [Bihar al-Anwar, v. 78, p. 7, no. 59]

5ـ الإمامُ عليٌّ عَلَيهِ الّسَلامُ: السَّخاءُ ثَمَرَةُ العَقلِ، والقَناعَةُ بُرهانُ النُّبلِ .
5– Imam Ali (AS) said, 'Generosity is the fruit of the intellect, and contentment is the proof of magnanimity.’ [Ghurar al-Hikam, no. 2145]

6ـ الإمامُ عليٌّ عَلَيهِ الّسَلامُ: السَّخاءُ يَزرَعُ المَحَبَّةَ .
6– Imam Ali (AS) said, 'Generosity cultivates love.’ [Ghurar al-Hikam, no. 306]

7ـ الإمامُ عليٌّ عَلَيهِ الّسَلامُ: السَّخاءُ يُكسِبُ المَحَبَّةَ ويُزَيِّنُ الأخلاقَ .
7– Imam Ali (AS) said, 'Generosity imparts love and adorns one's character.’ [Ghurar al-Hikam, no. 1600]
8ـ الإمامُ الصّادقُ عَلَيهِ الّسَلامُ: السَّخاءُ مِن أخلاقِ الأنبياءِ، وهُو عِمادُ الإيمانِ، ولا يَكُونُ مُؤمنٌ إلّا سَخيّاً، ولا يَكُونُ سَخيّاً إلّا ذُو يَقينٍ وهِمَّةٍ عالِيَةٍ؛ لأنَّ السَّخاءَ شُعاعُ نورِ اليَقينِ، ومَن عَرَفَ ما قَصَدَ، هانَ علَيهِ ما بَذَلَ.
8– Imam al-Sadiq (AS) said, 'Generosity is one of the noble traits possessed by prophets. It is the pillar of belief, such that only a true believer will be generous, as well as one who possesses great certainty and high aspiration, for generosity is a gleam from the light of certainty, and the one who knows what he wants finds it easy to give away.’ [Bihar al-Anwar, v. 71, p. 355, no. 17]

9ـ الإمامُ الصّادقُ عَلَيهِ الّسَلامُ: خِيارُكُم سُمَحاؤكُم وشِرارُكُم بُخَلاؤكُم.
9– Imam al-Sadiq (AS) said, 'The best ones from among you are those who are liberal and the worst ones from among you are the miserly.’ [Bihar al-Anwar, p. 350, no. 3]
السَّخِيُّ /The Generous Person

10ـ أوحَى اللهُ عَزّ وجَلّ إلَى مُوسَى عَلَيهِ الّسَلامُ: أن لا تَقتُلِ السّامِرِيَّ، فإنّهُ سَخِيٌّ.
10– Allah, Mighty and Exalted, revealed to Prophet Moses (AS), 'That you kill not the Samiri*, for verily he is a generous man.’ [al-Kafi, v. 4, p. 41, no. 13]

11ـ رَسُولُ اللهِ‏ِ صَلَّیَ اللهُ عَلَيهِ وَآلِهِ: السَّخِيُّ قَريبٌ مِنَ اللهِ، قَريبٌ مِن النّاسِ، قَريبٌ مِنَ الجَنَّةِ.
11– The Prophet (SAWA) said, 'The generous person is close to Allah, close to people and close to Paradise.’ [Bihar al-Anwar, v. 73, p. 308, no. 37]

12ـ رَسُولُ اللهِ‏ِ صَلَّیَ اللهُ عَلَيهِ وَآلِهِ: تَجافَوا عَن ذَنبِ السَّخِيِّ فإنَّ اللهَ آخِذٌ بِيدِهِ كُلَّما عَثَرَ .
12– The Prophet (SAWA) said, 'Relinquish the generous person's sin for verily Allah takes him by the hand every time he slips.’ [Kanz al-`Ummal, no. 16212]

13ـ الإمامُ الصّادقُ عَلَيهِ الّسَلامُ: شابٌّ سَخِيٌّ مُرَهَّقٌ في الذُّنوبِ أحَبُّ إلَى اللهِ عَزّ وجَلّ مِن شَيخٍ عابِدٍ بَخيلٍ .
13– Imam al-Sadiq (AS) said, 'A generous youth burdened by sins is more beloved to Allah than a worshipping but miserly old man.’ [Bihar al-Anwar, v. 73, p. 307, no. 34]

14ـ الإمامُ الرِّضا عَلَيهِ الّسَلامُ: السَّخِيُّ يَأكُلُ مِن طَعامِ النّاسِ لِيَأكُلُوا مِن طَعامِهِ، والبَخيلُ لا يَأكُلُ مِن طَعامِ النّاسِ لِئَلاّ يَأكُلُوا مِن طَعامِهِ .
14– Imam al-Rida (AS) said, 'The generous person partakes of other people's food in order that they may [feel comfortable to] partake of his food, whereas the miser does not partake of others' food so that they may not eat from his.’ [Bihar al-Anwar, v. 71, p. 352, no. 8]
حَدُّ السَّخاءِ /The Extent of Generosity Recommended

15ـ رَسُولُ اللهِ‏ِ صَلَّیَ اللهُ عَلَيهِ وَآلِهِ: أسخَى النّاسِ مَن أدّى زَكاةَ مالِهِ.
15– The Prophet (SAWA) said, 'The most generous of people is he who fulfils payment of the alms-tax due upon him.’ [Bihar al-Anwar, v. 77, p. 112, no. 2]

16ـ الإمامُ عليٌّ عَلَيهِ الّسَلامُ: السَّخاءُ أن تَكُونَ بمالِكَ مُتَبَرِّعاً وعَن مالِ غَيرِكَ مُتَوَرِّعاً.
16– Imam Ali (AS) said, 'Generosity is that you contribute willingly from your own wealth, and restrain yourself from other people's wealth.’ [Ghurar al-Hikam, no. 1928]

17ـ الإمامُ الصّادقُ عَلَيهِ الّسَلامُ: السَّخِيُّ الكَريمُ الذّي يُنفِقُ مالَهُ في حَقٍّ.
17– Imam al-Sadiq (AS) said, 'The kind and generous person is he who spends his wealth for a right cause.’ [Bihar al-Anwar, v. 71, p. 353, no. 11]

18ـ الإمامُ الصّادقُ عَلَيهِ الّسَلامُ: السَّخاءُ ما كانَ ابتِداءً، فَأمّا ما كانَ مِن مَسألَةٍ فَحَياءٌ وتَذَمُّمٌ.
18– Imam al-Sadiq (AS) said, 'Generosity is when the act of giving is initiated. When it is prompted by a request however, it is merely out of a sense of embarrassment or obligation.’ [Bihar al-Anwar, p. 357, no. 21]

19ـ الإمامُ العَسكَريُّ عَلَيهِ الّسَلامُ: إنَّ لِلسَّخاءِ مِقداراً فإنْ زادَ عَلَيهِ فَهُو سَرَفٌ.
19– Imam al-`Askari (AS) said, 'Generosity has a set limit, and if taken to extremes becomes squandering.’ [Bihar al-Anwar, v. 69, p. 407, no. 115]
* Samiri: one of the Israelites accompanying Prophet Moses after he had delivered them from Pharaoh. He led the Israelites to take a golden calf for an idol during Moses’s absence (ed.)



الحَثُّ عَلَى البِرِّ/Righteousness

1ـ رَسُولُ اللهِ‏ِ صَلَّیَ اللهُ عَلَيهِ وَآلِهِ: لا يَزيدُ في العُمرِ إلّا البِرُّ.
1- The Prophet (SAWA) said, ‘Nothing increases lifespan except righteousness.’ [Bihar al-Anwar, v. 77, p. 166, no. 3]
2ـ رَسُولُ اللهِ‏ِ صَلَّیَ اللهُ عَلَيهِ وَآلِهِ: إنَّ أسْرَعَ الخَيرِ ثَواباً البِرُّ، وإنَّ أسْرَعَ الشَّرِّ عِقاباً البَغْيُ .
2– The Prophet (SAWA) said, ‘The good deed to be rewarded the fastest is righteousness, and the evil deed to be punished the fastest is aggression.’ [al-Khisal, p. 100, no. 81]

3ـ رَسُولُ اللهِ‏ِ صَلَّیَ اللهُ عَلَيهِ وَآلِهِ: ثَلاثٌ مِن أبوابِ البِرِّ: سَخاءُ النَّفْسِ، وطِيبُ الكَلامِ، والصَّبرُ علَى الأذَى .
3– The Prophet (SAWA) said, ‘Three things represent righteousness: liberality from one’s self, kind words, and endurance of harm.’ [Tuhaf al-`Uqoul, no. 8]

4ـ الإمامُ الباقرُ عَلَيهِ السَّلامُ: أربَعٌ مُن كُنُوزِ البِرِّ: كِتْمانُ الحاجَةِ، وكِتْمانُ الصَّدَقةِ، وكِتْمانُ الوَجَعِ، وكِتْمانُ المُصِيبَةِ .
4- Imam al-Baqir (AS) said, ‘Four things are among the treasures of righteousness: concealing one’s need, concealing one’s charity, concealing one’s pain, and the concealment of catastrophe [befalling oneself].’ [Tuhaf al-`Uqoul, no. 295]
عَلاَمةُ البارِّ /The Sign of a Righteous Person

5ـ رَسُولُ اللهِ‏ِ صَلَّیَ اللهُ عَلَيهِ وَآلِهِ: أمّا عَلاَمةُ البارِّ فَعَشرَةٌ: يُحِبُّ في اللهِ، ويُبْغِضُ في اللهِ، ويُصاحِبُ في اللهِ، ويُفارِقُ في اللهِ، ويَغْضَبُ في اللهِ، ويَرْضَى في اللهِ، ويَعمَلُ للهِ، ويَطلُبُ إلَيهِ، ويَخْشَعُ اللهَ خائِفاً مَخُوفاً طاهِراً مُخْلِصَاً مُسْتَحْيِياً مُراقِباً، ويُحْسِنُ في اللهِ.
5- The Prophet (SAWA) said, ‘There are ten signs of a righteous person: he loves for the sake of Allah, hates for the sake of Allah, befriends for the sake of Allah, abandons for the sake of Allah. He becomes angry for the sake of Allah, becomes pleased for the sake of Allah, works for the sake of Allah, beseeches Allah, submits to Allah – fearing Him, awed [by others], pure, sincere, bashful, and watchful – and acts kindly for the sake of Allah.’ [Tuhaf al-`Uqoul, no. 21]
تَمامُ البِرِّ /Complete Righteousness

6ـ رَسُولُ اللهِ‏ِ صَلَّیَ اللهُ عَلَيهِ وَآلِهِ: تَمامُ البِرِّ أن تَعمَلَ في السِّرِّ عَمَلَ العَلانِيَةِ.
6- The Prophet (SAWA) said, ‘Complete righteousness means that you do in secret what is usually done in public.’ [Kanz al-`Ummal, no. 5265]

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://duahadith.forumarabia.com
 
الاخلاق 578764
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
اهل البيت :: الفئة الأولى :: islam in inglish :: كتابة :: hadith-
انتقل الى: