بسم الله الرحمن الرحيم
العدل مألوف، الجور عسوف.
72. 1- “Adalet ülfet (kaynaşma) doğurur, zulüm ise insanı doğru yoldan çıkarır. (sapıklığa düşürür. )” (c. 1, s. 11)
- العدل انصاف
73. 2- “Adalet insaftır (insanlarla eşit şartlarda yaşamaktır. )” (c. 1, s. 47)
العدل ملاك، الجور هلاك
74. 3- “Adalet (işlerin) ölçüsü ve zulüm yok olmaktır. ” (c. 1, s. 57)
- العدل حياة.
75. 4- “Adalet hayattır. ” (c. 1, s. 64)
العدل خير الحكم.
76. 5- “Adalet en hayırlı hükümdür. ” (c. 1, s. 81)
القسط روح الشّهادة
- العدل حياة الاحكام.
78. 7- “Adalet hükümlerin hayatıdır. ” (c. 1, s. 104)
القسط خير الشّهادة.
79. 8- “Adalet en hayırlı şahadettir. ” (c. 1, s. 104)
العدل يصلح البريّة
80. 9- “Adalet insanları ıslah eder. ” (c. 1, s. 133)
العدل فضيلة السّلطان
81. 10- “Adalet sultan (yöneticiler) için bir fazilettir. ” (c. 1, s. 154)
العدل فوز و كرامة
82. 11- “Adalet kurtuluş ve yüceliktir. ” (c. 1, s. 179)
83. 12- “Adalet zenginliklerin en zenginliğidir. ” (c. 1, s. 181)
84. 13- “Adalet halkın kıvamıdır (hayatıdır. )” (c. 1, s. 183)
85. 14- “Adalet idareciliğin düzenidir. ” (c. 1, s. 198)
86. 15- “Adalet insanların kıvamıdır (hayatıdır. )” (c. 1, s. 203)
87. 16- “Adalet esasların (temellerin) en güçlüsüdür. ” (c. 1, s. 216)
88. 17- “Adalet karakterlerin en üstünüdür. ” (c. 1, s. 216)
89. 18- “Halk sadece adaletle ıslah olur. ” (c. 1, s. 354)
90. 19- “Adalet kendisiyle amel edeni yapılan zulümleri boynuna almaktan kurtarır. ” (c. 1, s. 376)
91. 20- “Adil imam sağanak yağmurdan daha hayırlıdır. ” (c. 1, s. 386)
92. 21- “Adil kimse iki mükafattan (dünya ve ahiretten) birini kollayan gözetleyici gibidir. ” (c. 2, s. 19)
93. 22- “Adalet imanın başı ve ihsanın tüm kapsamıdır. ” (c. 2, s. 30)
94. 23- “Adalet iki siyasetin en üstünüdür. ” (c. 2, s. 22)
95. 24- “Adalet halkın kıvamı (hayatı) ve idarecilerin güzelliğidir. ” (c. 2, s. 90)
96. 25- “Adalet zulmederken (veya zulmedilirken) insaflı olmandır. (hüküm verirken insaflı olmandır. ) Fazilet ise güç bulduğunda affetmendir. ” (c. 2, s. 145)
97. 26- “Adaletli ol ki hüküm sahibi olasın. ” (c. 2, s. 168)
98. 27- “Adaletle hükmet ki hükümdar olasın. ” (c. 2, s. 173)
99. 28- “İdare ettiklerine adil davran ve sana verilenler hususunda Allah’a şükret. ” (c. 2, s. 175)
100. 29- “Adaletli davran ki kudret ve hükümdarlığın devam etsin. ” (c. 2, s. 178)
101. 30- “Bağışların en yücesi adalettir. ” (c. 2, s. 377)
102. 31- “Hükümdarların en üstünü adil olanıdır. ” (c. 2, s. 376)
103. 32- “İnsanların en adili, hakka üzere en çok hüküm verendir. ” (c. 2, s. 401)
104. 33- “Davranış açısından en üstün hükümdar adaleti tüm halkı kapsayan kimsedir. ” (c. 2, s. 410)
105. 34- “En adil davranış insanlara onların sana davranmasını istediğin gibi davranmandır. ” (c. 2, s. 432)
106. 35- “Hükümde insaflı olmak ve zulümden çekinmek de hiç şüphesiz adalettendir. ” (c. 2, s. 502)
107. 36- “Şüphesiz adalet münezzeh olan Allah’ın insanlar için karar kıldığı ve hakkı ikame etmek için tayin ettiği bir ölçüdür. O halde O’na ölçüsünde muhalefet etmeyin ve saltanatında O’na karşı durmayın. ” (c. 2, s. 508)
108. 37- “Şüphesiz münezzeh olan Allah adaletli olmayı ve ihsanda bulunmayı emretmiş çirkinlikleri ve zulmü ise yasaklamıştır. ” (c. 2, s. 553)
109. 38- “Adaletin afeti güçlü zalimdir. ” (c. 3, s. 108)
110. 39- “Yönetici olduğunda adaletli ol. ” (c. 3, s. 118)
111. 40- “Adalet sebebiyle bereketler ikiye katlanır. ” (c. 2, s. 205)
112. 41- “Halk ancak adaletle ıslah olur. ” (c. 3, s. 206)
113. 42- “Adil davranışlarla düşmana üstün gelinir. ” (c. 3, s. 219)
114. 43- “Devletlerin devamı adil metotları hayata geçirmesindedir. ” (c. 3, s. 353)
115. 44- “Münezzeh olan Allah adaleti insanlar için bir kıvam (hayatta kalış sebebi); her türlü zulüm ve günahtan temizlenme ve İslami kabul yolunu kolaylaştırma aracı kılmıştır. ” (c. 3, s. 374)
116. 45- “Adaletin güzelliği insanların düzenidir. ” (c. 3, s. 385)
117. 46- “Siyasetlerin en hayırlısı adalettir. ” (c. 3, s. 420)
118. 47- “Adaletli davran ve yücelikle ihsanda bulun ki her iki fazilete (adalet ve yücelik niteliğine) de sahip olasın. ” (c. 3, s. 439)
119. 48- “Adil insanın devleti farzlardan biridir. (kesin ve olması gereken işlerden biridir. ” (c. 4, s. 10)
120. 49- “Bazen adil kimse de zalim sayılır. ” (c. 4, s. 56)
121. 50- “Adalet hakimiyetin süsüdür. ” (c. 4, s. 109)
122. 51- “Adil insanın zamanı, zamanların en iyisidir. ” (c. 4, s. 114)
123. 55- “Adalet siyaseti üç çeşittir: Uzak görüşlülükle birlikte yumuşak davranmak, adalette büyük bir dikkat ve araştırmada bulunmak ve orta yollu ihsanda bulunmaktır. (israftan kaçınmaktır)” (c. 4, s. 136)
124. 53- “Yöneticilerin en kötüsü adalete muhalefet edendir. ” (c. 4, s. 165)
125. 54- “Halkın salah ve hayrı adalettedir. ” (c. 4, s. 196)
126. 55- “Zulme adaletle muhalefet edin. ” (c. 4, s. 232)
127. 56- “Dost ve düşman hakkında adaletli olman, yoksulluk ve fakirlikte orta yolu tutturman gerekir. ” (c. 4, s. 294)
128. 57- “Yöneticinin adaleti yönetilenlerin hayatı ve insanların salahı/hayrıdır. ” (c. 3, s. 363)
129. 58- “Adaletin en son aşaması insanın kendisi hakkında adaletli davranmasıdır. (kendi hakkına kani olmasıdır)” (c. 4, s. 372)
130. 59- “Aklın tabiatı insanı adaletli olmaya sevk eder. ” (c. 4, s. 379)
131. 60- “Adalette ihsan ve iyilik vardır. ” (c. 4, s. 410)
132. 61- “İnsanların salah ve hayrı adalettedir. ” (c. 4, s. 402)
133. 62- “Allah’ın sünnetine uymak ve devletlerin bekası adalettedir. ” (c. 4, s. 403)
134. 63- “Adalette genişlik vardır. Dolayısıyla adaleti kendine dar görenler zulmü kendilerine daha çok dar görürler. ” (c. 4, s. 409)
135. 64- “Siyaset ve işlerin idaresi için adalet yeterlidir. ” (c. 4, s. 574)
136. 65- “Senin nezdinde en sevimli iş adaleti en çok yayan ve hakkı almada en adil iş olmalıdır. ” (c. 5, s. 50)
137. 66- “Bineğin adalet olsun; her kim adalet bineğine binerse (adil olursa) malik (mutlu ve muzaffer) olur. ” (c. 5, s. 53)
138. 67- “Zulüm sürçüp yerinden kopmadıkça adalet yerleşmez. ” (c. 5, s. 66)
139. 68- “Devletler adaleti uygulamakla olduğu gibi başka hiç bir şeyle korunmazlar. ” (c. 5, s. 70)
140. 69- “Adalet ile davranan kimse işlerinde daha oturaklı olur. ” (c. 5, s. 148)
141. 70- “Adil olan kimsenin hükmü etkin ve cari olur. ” (c. 5, s. 175)
142. 71- “Adil olan kimsenin değeri büyük olur. ” (c. 5, s. 193)
143. 72- “Adaleti çok olanın günleri (hakimiyet dönemi) övülür. ” (c. 5, s. 290)
144. 73- “Şehirlerde (ülkelerde) adil davranan kimsenin üzerine Allah rahmetini yayar. ” (c. 5, s. 337)
145. 74- “Hakimiyetinde adil davranan kimse yardımcılardan müstağni/ihtiyaçsız olur. ” (c. 5, s. 343)
146. 75- “Adaletle davranan kimsenin mülkünü (devletini) Allah korur. ” (c. 5, s. 355)
147. 76- “En yüce seçimlerden ve en güzel sırtı pekliklerden biri de verdiği hükümde adaletli olmak yakın ve uzak herkese eşit şekilde adaleti uygulamaktır. ” (c. 6, s. 43)
148. 77- “Şehirler adaletle olduğu gibi başka hiçbir şeyle bayındır olmaz, kalkınmaz. ” (c. 6, s. 68)
149. 78- “Devletler adaletle olduğu gibi başka hiçbir şeyle korunmaz. ” (c. 6, s. 74)
150. 79- “Siyasetin ölçüsü adalettir. ” (c. 6, s. 116)
151. 80- “Zayıf ve güçsüz insanları adaletinden ümitsiz kılma. ” (c. 6, s. 274)
152. 81- “Siyasette adaletli olmak gibi (güzel) bir yöneticilik yoktur. ” (c. 6, s. 430)
153. 82- “En üstün adalet, halka alınmış haklarını geri iade etmektir. ” (c. 6, s. 415)